måndag 11 november 2013

Bildanalys Reklam

Klicka på en utav länkarna nedan och titta på bilden/filmen noga följ schemat nedan och besvara frågorna på din blogg länka själv till den bild/film du valt.

Bild 1          Bild 2          Bild 3           Bild 4

Film 1         Film 2         Film 3          Film 4

Kunskapskraven

Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för då _________________underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden.
Värde ord E enkla och till viss del  
Värde ord C utvecklade och relativt väl
Värde ord A välutvecklade och väl 

Bildanalys


Vad föreställer bilden?
Hur mycket information om produkten ges.

Hur är bilden uppbyggd?
Beskriv färger, form, ljus, djup/yta. Förekommer kontraster tex litet/stort, ljust/mörkt, smalt/brett, runt/taggigt/mjukt.
Komposition dvs grodperspektiv, fågelperspektiv, närbild, vidvinkel, helfigur, halvfigur.
Ev associationer till populära filmer, popmusik, mode eller annan reklam.

Vem är bilden/videons mottagare?
Vänder sig reklamen till en grupp människor eller en massa, Husmödrar, tonåringar, bilägare, pensionärer osv.

Vem är bildens avsändare? Företag, förening, politisk parti osv…

Vilka känslor väcker bilden/videon? Vilka grundvärderingar finns?
Ex du får vackert hår utav Finess nya schampoo.
Kan man koppla samman ev text och bild, följer de samma budskap.
Är det en ”sann” reklam.

Vad tycker du om filmens budskap? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar