Tid: ca 3-4 lektioner
Mål och förmågor
1. Att
lära sig kroppens proportioner och uppbyggnad.
2. Att
träna på att få in rörelse i skulpturen.
3. Träna
på att måla skuggor så att kläderna känns tredimensionella.
4. Arbeta
från idé till färdig skulptur att träna på att pröva och ompröva sina idéer.
5. Att
bli mer förtrogen med att arbeta med ståltråd, papper, tape och gips.
6. Att
driva sitt arbete framåt och välja handlings alternativ som leder arbetet
framåt.
7. Att
kunna utvärdera och analysera sitt arbete samt berätta om det.
Ord och begrepp
Gestalta
Syfte
Eleven ska lära sig tekniken att arbeta med att bygga upp en
proportionerlig kropp med rörelse i flera olika steg, ståltråd, papper,
maskeringstape, gips och måla den med skuggor samt att de ska kunna presentera
sin färdiga skulptur både muntligt och skriftligt.
Metod
·
Genomgång av människokroppens proportioner och
hur ni ska arbeta för att bygga upp en kropp med rörelse med hjälp av ståltråd,
papper, tape och gips.
·
Genomgång om superhjältar och dess ursprung.
·
Genom gång av hur ni ska arbeta med materialet
ståltråd, papper, maskeringstape, gips och måleri så att skulpturen upplevs
tredimensionell.
Redovisning
Vi ställer ut våra skulpturer i skolan på en bra plats. Ni
ska även lämna in skiss samt en beskrivning på hur ni har arbetat med
skulpturen och vad ni tycker om resultatet, har skulpturen rörelse, uttryck och
är målad så att den upplevs tredimensionell, detta görs på bloggen och muntligt
i gruppen.
Bedömning
Ditt arbete blir bedömt utifrån hur din idé kring
superhjälten, dess proportioner och rörelse. Hur du arbetat med materialet och
tekniken samt hur måleriet är utfört. Hur
du arbetar på lektionen med din superhjälte. Hur du kan beskriva hur du använt
tekniken, du beskriver din idé kring superhjälten och att du kan bedöma ditt
arbete utifrån värdeorden. Se på hur du ska göra ett blogginlägg. Ta fotografi
på ditt arbete och lägg ut ett blogginlägg under arbetsprocessen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar